همه چیز درباره بیماری لنفوم

[ad_1]

بیماری لنفوم 6 همه چیز درباره بیماری لنفوم

 

هوچكين يكي از انواع سرطان است كه لنفوم ناميده مي شود

 

لنفوم (به انگلیسی: Lymphoma) گروهی از تومورهای یاخته‌های خونی است که از لنفوسیت‌ها به وجود می‌آید. گاهی واژهٔ لنفوم تنها به تومورهای سرطانی اشاره دارد و به همهٔ تومورها اطلاق نمی‌شود.

نشانگان این بیماری شامل این موارد هستند: بزرگ شدن غدد لنفاوی که معمولاً بدون درد هستند، تب، تعرق، خارش، کاهش وزن، احساس خستگی و دیگر علائم. تعرق معمولاً در شب صورت می‌گیرد.

علائم لنفوم کدامند؟

در اکثر موارد اولین علامت لنفوم بزرگی و تورم یک یا چند غده ی لنفاوی می باشد. این غدد متورم ممکن است از زیر پوست قابل لمس باشند واغلب بدون درد می باشند. این علامت بیشتر در غدد لنفاوی گردن، کشاله ی ران، زیر بغل یا معده دیده می شود.

 

غدد لنفاوی عمقی تر بدن نیز ممکن است متورم شده و سبب ایجاد علائمی شوند به عنوان مثال: تورم غدد لنفاوی اطراف ریه ها می تواند سبب سرفه یا اختلالات تنفسی شود.

 

علائم دیگر لنفوم عبارتنداز:

تب
  کاهش وزن
تعریق شبانه به گونه ای که لباس های بیمار خیس می شود.

 

تمامی این علائم می توانند به دلیل اختلالات دیگری غیر از لنفوم نیز ایجاد شوند ولی در صورتی که فرد این علائم را در خود مشاهده کرد باید به پزشک  خود اطلاع دهد.

 

انواع لنفوم

– لنفوم هوچكين

– لنفوم هوچكين

 

بیماری لنفوم 2 همه چیز درباره بیماری لنفوم

لنفوم گروهی از تومورهای یاخته‌های خونی است که از لنفوسیت‌ها به وجود می‌آید

 

لنفوم هوچكين

هوچكين يكي از انواع سرطان است كه لنفوم ناميده مي شود. لنفوم اصطلاح عمومي سرطان هايي است كه در سيستم لنفاوي توسعه مي يابند. بيماري هوچكين يك نوع غير معمول لنفوم است كه در آمريكا كمتر از 1% كل انواع سرطان ها را شامل مي شود. انواع ديگر سرطان هاي سيستم لنفاوي، لنفوم هاي غير هوچكين ناميده مي شوند.

 

سيستم لنفاوي قسمتي از سيستم ايمني بدن است كه به دفاع بدن در برابر بيماري و عفونت كمك مي كند. عوامل خطر (ريسك فاكتورها ) محققين از طريق انجام مطالعات سعي دارند به علت بيماري و روش هاي مؤثر درماني پي ببرند. تاكنون، علت يا علل بيماري هوچكين شناخته نشده است و پزشكان نمي توانند توضيح دهند كه چرا يك فرد به اين بيماري مبتلا ميشود ولي ديگري مبتلا نمي شود.

بیشتر بخوانید:  استریت استایل های پاییزی دخترانه 2019 | مدل ست لباس پاییزی زنانه

 

البته واضح است كه بيماري هوچكين به دنبال صدمه يا ضربه ايجاد نمي شود و مسري و واگيردار نيست. محققين با مطالعه الگوهاي سرطان در جامعه ،دريافته اند عوامل خطر معيني در ايجاد بيماري نقش دارند ولي برخلاف انتظار ، ممكن است فردي با داشتن اين ريسك فاكتورها مبتلا به بيماري هوچكين نشود در حالي كه فرد مبتلا به هوچكين نيز، هيچ كدام از اين ريسك فاكتورها را نداشته باشد.

 

برخي از عوامل خطر بيماري هوچكين عبارت است:

2666 همه چیز درباره بیماری لنفوم سن/جنس:

اغلب اوقات در افراد داراي سنين 34- 15 سال و يا افراد بالاي 55 سال ديده مي شود. در مردان شايع تر از زنان مي باشد.

 

2666 همه چیز درباره بیماری لنفوم تاريخچه فاميلي: برادران و خواهران بيماران احتمال ابتلاي بيشتري دارند.

 

2666 همه چیز درباره بیماری لنفوم ويروس: ويروس اپشتين بار عاملي است كه احتمال ابتلا به هوچكين را افزايش ميدهد. افرادي كه در مورد احتمال ابتلا به هوچكين نگران هستند بايد با پزشك خود درباره بيماري و علايم آن و نيز برقراري برنامه منظم كنترل دوره اي، صحبت نمايد.

 

بیماری لنفوم 3 همه چیز درباره بیماری لنفوم

تورم بدون درد در يكي از عقده هاي لنفاوي گردن از نشانه های بيماري هوچكين است

 

علايم و نشانه های بيماري هوچكين

شامل علايم زير مي باشد:

* تورم بدون درد در يكي از عقده هاي لنفاوي گردن، زير بغل يا كشاله ران

 

* تب هاي راجعه بدون علت

 

* تعريق شبانه

 

* كاهش وزن بدون دليل

 

* خارش شديد پوستي وجود هر كدام از اين علايم ،حتما نشانه وجود بيماري هوچكين نيست.

 

در اغلب موارد، اين علايم در وضعيت هايي كه زياد جدي نمي باشند همانند آنفلوانزا نيز ديده مي شوند. بيماران در صورت تداوم اين علايم، بايستي هر چه زودتر به پزشك براي تشخيص و مراقبت و درمان مراجعه كنند ولي هرگز منتظر وجود درد نباشند چرا كه هوچكين در مراحل اوليه بدون درد است.

 

بيماران براي اطمينان بيشتر، بهتر است توسط پزشك معاينه شوند زيرا تنها پزشك متخصص، قادر به تشخيص بيماري هوچكين است.

بیشتر بخوانید:  عکس ولادت امام حسن مجتبی (ع)

 

لنفوم غیر هوچکین چیست؟

لنفوم غیر هوچکین نوعی سرطان است. لنفوم واژه ای کلی است که به تمام سرطانهای برخاسته از دستگاه لنفاوی اطلاق می شود. بیماری هوچکین نوعی لنفوم می باشد.

 

سایر انواع لنفوم همراه با هم و در گروهی جداگانه طبقه بندی می شوند. لنفوم ٥ % کل موارد سرطان را در آمریکا شامل می شود. دستگاه لنفاوی بخشی از دستگاه ایمنی است که بدن را در مبارزه علیه بیماری و عفونت یاری می رساند،‌ دستگاه لنفاوی شامل شبکه ای از لوله های نازک است که به مانند رگهای خونی شاخه شاخه شده و در بافتهای بدن گسترش می یابند.

 

بیماری لنفوم 4 همه چیز درباره بیماری لنفوم

لنفوم غیر هوچکین نوعی سرطان است

 

 علائم و نشانه ها غیر هوچکین :

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم شایعترین علامت لنفوم غیر هوچکین، تورم بدون درد گره های لنفی گردن،‌ کشاله ران و یا زیر بغل می باشد، سایر علائم به قرار زیر می باشد.

 

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم تبی که علتی برای آن یافت نمی شود.

 

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم تعریق شبانه

 

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم خستگی مداوم

 

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم کاهش وزن بدون توجیه

 

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم خارش پوست

 

25aa همه چیز درباره بیماری لنفوم لکه های قرمز رنگ روی پوست البته هنگامی که علائم بالا در بیماری مشاهده می شود. نمی توان به صراحت و اطمینان رای بوجود لنفوم غیر هوچکین داد چرا که این نشانه ها ممکن است در بیماریهای خوش خیم تر نظیر آنفلوآنزا و یا سایر عفونتها نیز دیده شود. بنابراین صرفا نظر پزشک ملاک تشخیص خواهد بود.

 

هنگامی که در فردی علائم فوق الذکر یافت شود،‌ باید حتما به پزشک مراجعه نماید چرا که تشخیص و درمان زودرس بیماری بسیار حائز اهمیت است.

 

بیماری لنفوم 5 همه چیز درباره بیماری لنفوم

تشخیص و درمان زودرس بیماری لنفوم بسیار حائز اهمیت است

 

تشخیص لنفوم

پزشک علائم فرد را پرسیده و ممکن است تست های زیر را برای وی درخواست کند:

◊ بیوپسی ازغدد لنفاوی، پزشک یک قسمت و یا همه ی غده ی لنفاوی متورم را خارج کرده و آن را از نظر داشتن سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

 

◊ بیوپسی از مغز استخوان، پزشک یک نمونه ی کوچک از مغز استخوان فرد را که یک بافت اسفنجی در داخل استخوان می باشد، خارج می کند سپس این نمونه در زیر میکروسکوپ از نظر داشتن سلول های سرطانی بررسی می گردد.

بیشتر بخوانید:  عکس های عاشقانه تاپ دونفره ،عکس داغ عاشقانه

 

◊ بیوپسی های دیگر، پزشک ممکن است نمونه های کوچکی از بافت های غیر طبیعی نقاط دیگر بدن نیز تهیه و در زیر میکروسکوپ چک کند.

 

◊  CT اسکن، PET اسکن یا تصاویر تشخیصی دیگر، این تست ها تصاویری از ارگان های داخل بدن را نشان داده و می توانند هرگونه بافت غیر طبیعی را نمایان کنند.

 

بیماری لنفوم همه چیز درباره بیماری لنفوم

پیوند مغز استخوان، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی از راههای درمان لنفوم می باشد

 

درمان لنفوم چگونه است؟

پزشکان می توانند به روش های مختلف لنفوم را درمان کنند. برخی از انواع لنفوم باید به سرعت درمان شوند اما برخی دیگر که رشد آهسته ای دارند و علائم ایجاد نمی کنند اغلب در ابتدا احتیاج به درمان ندارند.

 

افراد مبتلا به لنفوم اغلب یک یا چند گزینه ی درمانی زیر را پیشرو دارند:

ο شیمی درمانی: شیمی درمانی اصطلاحی ست که پزشکان برای توصیف برخی از داروها که سلول های سرطانی را از بین می برند، استفاده می کنند.

 

ο  پرتو درمانی: پرتو می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

 

ο پیوند مغز استخوان: در این درمان سلول های مغز استخوان که قبلا با شیمی درمانی یا پرتو درمانی از بین رفته اند، جایگزین می شوند.

 

پس از درمان چه اقداماتی صورت می گیرد؟

پس از درمان، بیمار مرتباً توسط پزشک چک می شود تا از عدم عود لنفوم اطمینان حاصل شود. این پیگیری منظم شامل معاینه ی پزشکی و انجام برخی از آزمایش ها می باشد.

برخی اوقات پزشک آزمایش خون و تصاویر تشخیصی نیز درخواست می کند. علاوه بر این بیمار باید از لحاظ داشتن علائم لنفوم بررسی گردد زیرا داشتن این علائم مبنی بر عود بیماری می باشد. فرد در صورت داشتن این علائم باید آنها را به پزشک یا  خود اطلاع دهد.

 

در صورت عود لنفوم چه اقداماتی صورت می گیرد؟در صورتی که لنفوم عود کند بیمار تحت پیوند مغز است

 

خوان، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی بیشتر قرار می گیرد.

همه چیز درباره بیماری لنفوم

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

عکس نوشته های زیبا درباره مادر

[ad_1] عکس نوشته های روز مادر عکس نوشته درباره مادر تبریک روز مادر متن تبریک …