ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

[ad_1]

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

فیلتر خام دوربین از ابزارهای تحول تصویرها در فتوشاپ می باشد

معرفی پلاگین فیلتر خام دوربین فتوشاپ ( camera raw)

فیلتر خام دوربین و یا Camera raw filter، یکی از سریال وسیله های فیلتر و تحول تصویرها در فتوشاپ می باشد. این فیلتر امکانات زیادی را به شما می دهد و می توانید با استفاده از آن تغییرات بینهایت زیادی در تصاویر خود ایجاد کنید. احتمالا در نگاه اول این وسیله کمی پیچیده باشد اما در واقع بینهایت آسان و کاربردی می باشد. در ادامه با Camera raw و کاربرد های آن آشنا می شوید.

فیلتر خام دوربین و یا Camera raw filter چیست؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، فیلتر خام دوربین، یکی از سریال وسیله های فتوشاپ می باشد که برای ایجاد فیلتر در تصاویر و زیباتر ساختن آن ها استفاده می شود. این وسیله بینهایت قدرتمند و کاربردی و در عین حال استفاده از آن بینهایت آسان و سریع می باشد.

همچنین ادیت کردن با این وسیله، به صورت مستقیم تصویر را تحول نمی دهد و تصویر را تخریب نمی کند.

همان طور که از نام این فیلتر مشخص می باشد، از آن برای تبدیل کردن تصاویر خام دوربین به تصاویر کامل و زیبا استفاده می شود. از این فیلتر برای برش، تحول رنگ ها، کنتراست، دامنه های تناوب رنگی، تنظیم اعتدال رنگ سفید، وضوح تصویر روشنایی و… استفاده می شود که در ادامه به صورت کامل تر با آن ها آشنا می شویم.

تصاویر خام چه هستند؟

تصاویر خام و یا همان Raw images، به هر تصویری گفته می شود که توسط دوربین ها و یا گوشی های موبایل گرفته می شود. در این تصاویر، تمامی اجزا و داده ها توسط لنز دوربین ثبت شده اند و بینهایت دقیق و کامل هستند.

جزئیات در این تصاویر بینهایت زیاد هستند و به همین دلیل ممکن می باشد که حجم غیر طبیعی و بینهایت زیادی داشته باشند، اما این جزئیات ممکن می باشد که کارایی نداشته باشند و در تصویر نهایی دیده نشوند.

به طور مانند اگر شما عکسی مشابه تصویرها سمت چپ داشته باشید که نور در آن زیاد باشد، نور و تشعشع آن جلوی دیده شدن بسیاری از جزئیات را می گیرند. شما می توانید در این گونه موارد، با استفاده از فیلتر خام دوربین و تنظیم نور و رنگ مناسب، مشابه آن چه که در تصویرها راست می بینید، جزئیات از بین رفته را به تصویرها بازگردانید تا زیبایی آن افزایش یابد.

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

تصویر خام تصویری می باشد که با دوربین یا گوشی گرفته می شود

و یا مثلا اگر در تصویرها شما نور بینهایت پایین باشد، باز هم بسیاری از جزئیاتی که دوربین ثبت کرده اند دیده نمی شوند و بدون استفاده قرار می گیرند. به طور مانند، در تصویرها سمت چپ پایین، نور بینهایت پایین می باشد و وقتی که با استفاده از Camera raw تنظیم می شود و نور و رنگ ها به درستی تنظیم می شوند، تصویرها سمت راست به وجود می آید که مشاهده می کنید جزئیات به مقدار قابل توجهی بیشتر شده اند.

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

با استفاده از فیلتر خام دوربین می توانید نور تصویر را تنظیم کنید

این تصویرها ها نمونه ای از تنظیم نور مناسب در تصویرها بودند که با استفاده از Camera raw ایجاد شده اند. می بینید که تنظیمات درست نور می تواند در تصویر نهایی بینهایت تاثیر گذار باشد.

اختلاف بین تصویرها های Raw و یا خام با دیگر تصاویر چیست؟

تصاویر خام و یا Raw، همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، جزئیات بینهایت زیادی دارند و حجم بینهایت بالایی هم دارند. اما تصاویر دیگر مشابه فرمت JPEG، توسط سیستم ها فشرده سازی شده اند و برخی جزئیات از آن ها حذف شده می باشد.

در فرمت های دیگر تصاویر یک بار ویرایش و پردازش شده اند و بسیاری از داده هایی که به نظر سیستم بدون استفاده بوده اند، حذف شده و دور ریخته شده اند. به همین دلیل می باشد که ادیت تصاویر خام می تواند جزئیات بینهایت بیشتری را نسبت به فیلتر تصاویر دیگر باز گردانی کند.

اما تحول تصاویر دیگر در فیلتر خام دوربین نیز می تواند به مقدار بینهایت زیادی جزئیات را بازگرداند و بدان معنی نیست که نمی توان از این تصاویر استفاده کرد. اما بهتر می باشد که برای جزئیات بیشتر، دوربین خود را تنظیم کنید تا تصاویر را با فرمت Raw ذخیره کند.

برخی از دوربین های موجود در بازار و فرمت تصاویر خام آن ها:

Nikon: .NEF

Canon: .CRW

Sony: .SRF .ARW .SR2

Panasonic: RW2

برتری Camera raw نسبت به دیگر فیلتر ها چیست؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این وسیله سرعت، تمرکزفکر و قدرت بینهایت بیشتری برای تبدیل تصویرها های خام به بهترین شکل خود را دارد و می توان به آسودگی با استفاده از آن به شکل دلخواه خودتان تصاویر را تحول دهید.

یکی از دیگر مزایای این وسیله این می باشد که تغییرات بر روی تصویرها اصلی شما انجام نمی شود و آن را تخریب نمی کند. بلکه این تغییرات در یک محیط جداگانه انجام می شود و در صورتی که نیاز داشته باشید، آن را به تصویرها اصلی انتقال می دهید.

در کنار تمامی مزیت ها، شما می توانید هر تصویرها با هر فرمتی را با استفاده از این فیلتر تحول دهید. اگرچه که این وسیله برای تحول تصویرها های خام دوربین ساخته شده می باشد، اما می تواند تصاویر دیگر هم با همان قدرت پردازی و ادیت کند.

اما یک فیلتر دیگر به نام Lightroom نیز دقیقا با همان فناوری پردازش تصویر خام و یا همان Camera Raw ساخته شده می باشد که می توانید از آن نیز به جای این فیلتر استفاده کنید.

در ادامه به آموزش استفاده از Camera Raw می پردازیم.

آموزش انتقال تصاویر خام به Camera raw

باز کردن این تصاویر کاملا آسان و همانند دیگر فایل ها و تصاویری می باشد که در فتوشاپ باز می کنید. برای این کار، کافی می باشد که بر روی تصویر مورد نظر خود راست کلیک کنید و از میان گزینه ها ابتدا Open with و سپس Adobe photoshop را انتخاب کنید.

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

تصاویر خام را در نرم افزار فوتوشاپ باز کنید تا به camera raw منتقل شود

البته به طور پیشفرض، اگر بر روی یک تصویر خام دوبار کلیک کنید، به احتمال زیاد تصویر با استفاده از فتوشاپ باز خواهد شد و پس از آن نیز به طور خودکار به محیط Camera raw فرستاده می شود.

البته شما می توانید Camera raw را به صورت دستی نیز از راه منوی Filters در فتوشاپ باز کنید.

همچنین شما می توانید هر تصویر دیگری را پس از انتقال به محیط فتوشاپ، با انتخاب Camera raw filter از راه منوی Filter فتوشاپ، به محیط فیلتر خام دوربین بیاورید و تغییرات را ابتدا کنید.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک کلاژ عکس دایره ای در فتوشاپ ایجاد کنید

انتقال تصاویر از راه Bridge به Camera raw

اگر از جمله افرادی هستید که از نرم افزار bridge برای مدیریت داده هایتان استفاده می کنید، می توانید از راه این نرم افزار هم به شکل مستقیم تصاویر خود را به فتوشاپ انتقال دهید.

این کار بینهایت آسان می باشد و شما می توانید از سه روش تصاویر را در Camera raw باز کنید:

• روش اول: روی تصویر Raw خود دابل کلیک کنید تا در محیط Camera Raw باز شود.

• روش دوم: بر روی هر تصویری که می خواهید یک بار کلیک کنید، سپس کلید های ترکیبی Ctrl + R را در ویندوز و یا Cmd + R را در مک فشار دهید.

• روش سوم: بر روی تصویر و یا تصاویر مورد نظر راست کلیک کنید و از میان گزینه ها، Open in Camera Raw را انتخاب کنید.

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

برای انتقال تصویر از bridge به camera rawروی ctrl+r کلیک کنید

معرفی ابزارهای Camera Raw

پس از این که به هر روشی تصاویر خود را در فیلتر خام دوربین باز کردید، حال نوبت به این می رسد که با استفاده از ذوق عکاسی خودتان، تصویر را به بهترین شکل خود تبدیل کنید. برای این که کمی با این وسیله آشنا شوید، کافی می باشد که خودتان مقادیر را کم و زیاد کنید و تغییرات تصویرها را مشاهده کنید.

در ادامه پنل ها و وسیله های موجود در این فیلتر را معرفی می کنیم تا استفاده از آن ها کمی برای شما آسان تر شود.

Toolbar فیلتر خام دوربین

در بالای ورقه ی فیلتر خام دوربین، یک toolbar وجود دارد که حاوی موارد زیر می باشد:

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

وسیله فیلتر خام دوربین گونگون می باشد

• Zoom tool: همان طور که از اسمش مشخص می باشد، می توانید با استفاده از آن بر روی تصویر زوم کنید تا جزئیات بیشتری از آن را مشاهده کنید. دکمه میانبر این وسیله، کلید Z می باشد.

• Hand tool: با استفاده از این وسیله، می توانید بر روی تصویرها تکان کنید تا به صورت دقیق تری تصویرها را بررسی کنید. دکمه میانبر این وسیله کلید H می باشد.

• White balance tool: شما با این وسیله می توانید به طور خودکار، اعتدال رنگ سفید را ایجاد کنید. برای این کار، وسیله را انتخاب کنید و سپس بر روی یک رنگ خاکستری موجود در تصویرها کلیک کنید. دکمه میانبر این وسیله، I می باشد.

• Crop Tool: با استفاده از این وسیله می توانید تصویر را در مقدار دلخواهتان برش دهید. دکمه میانبر این وسیله کلید C می باشد.

• Straighten Tool: برای تراز کردن تصویر می توانید از این وسیله استفاده کنید. کلید میانبر این وسیله، A می باشد.

• Spot Removal Tool: با استفاده از این وسیله می توانید جزئیات بینهایت ریز مشابه گرد و گردوخاک و یا لکه های کوچک را از بین ببرید. کلید میانبر این وسیله، دکمه ی B می باشد.

• Adjustment Brush: با استفاده از این وسیله می توانید یک قلم با تنظیمات نور، کنتراست، اشباع، رنگ و… با دلخواه خود ایجاد کنید تا با کشیدن این قلم، آن تنظیمات بر ناحیه مورد نظرتان منتقل شود. کلید میانبر آن K می باشد.

• Graduated Filter: با استفاده از این وسیله می توانید یک فیلتر مدرج، افقی و یا عمودی ایجاد کنید. کلید میانبر آن G می باشد.

• Radial Filter: با استفاده از این وسیله می توانید یک فیلتر گرد ایجاد نمایید. کلید میانبر آن J می باشد.

بیشتر بخوانید:  انواع روشهای مشاهده قدرت سیگنال وای فای در ویندوز 10

• Rotate: با استفاده از این وسیله می توانید تصویر خود را 90 درجه به چپ و یا راست بچرخانید.

پنل های تنظیمات Camera Raw

در سمت راست ورقه، پنل تنظیمات وجود دارد که در نگاه اول احتمالا بینهایت زیاد و گیج کننده باشند. در این بخت می باشد که تنظیمات نور، رنگ، اشباع و… انجام می شود.

در ادامه آن ها را بیشتر توضیح خواهیم داد:

• پنل Basic

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

در بخت پنل های تنظیمات،تنظیمات نور و رنگ انجام می شود

از این پنل برای تنظیم اعتدال رنگ سفید و انجام سایر تنظیمات اساسی تصویر استفاده می شود. در این بخت گزینه های بسیاری وجود دارند که می توانید با کم و زیاد کردن آن ها در نهایت به تنظیمات مورد نظر خود برسید.

موارد زیر را می توان با استفاده از این پنل تحول داد:

• دمای رنگ های تصویر

• روشنایی

• کنتراست

• سایه ها

• اشباع رنگ سفید

• وضوح

• پنل Tone curve

با استفاده از منحنی واقع در این پنل می توان به صورت دستی پیکر تصویر را تحول داد تا به حالت مطلوب برسد.

• پنل Detail

شما می توانید با استفاده از این پنل، تصویر خود را واضح تر کنید و با انجام تغییراتی، نویز های دیجیتالی را از تصویر حذف کنید.

• پنل HSL/GRAYSCALE

شما می توانید با استفاده از این پنل، هر کانال رنگی را به صورت جداگانه تحول دهید. یعنی مثلا می توانید رنگ قرمز را در تصویری کم و رنگ آبی را در آن افزایش دهید.

• پنل SPLIT-TONING

شما می توانید با استفاده از این پنل، مقادیر رنگی هایلات ها و سایه ها را تحول دهید. به طور مانند، برای تصویر زیر یک رنگ زرد برای هایلات ها و یک رنگ آبی برای سایه ها انتخاب شده می باشد:

%name ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

در پنل split-toning می توانید سایه ها و هایلایت ها را تنظیم کنید

•پنل LENS CORRECTIONS

در این پنل می توانید مشکلات ایجاد شده توسط لنز ها را رفع کرد. شما می توانید به سادگی سازنده لنز و نوع لنز را انتخاب کنید تا این وسیله به طور خودکار مشکلات لنز را رفع کند. همچنین می توانید در بخت تنظیمات این پنل، به طور دستی وضعیت رنگی را نیز تحول دهید.

• پنل Effect

با استفاده از این پنل می توانید به تصویر خود افکت افزایش کنید و آن ها را تحول دهید.

• پنل Camera Calibration

این پنل نیز به شما کمک می کند تا نویز ها و مشکلات به وجود آمده توسط دوربین را رفع کنید. این کار نیز به صورت خودکار با انتخاب سازنده و مدل دوربین انجام می شود. همچنین می توانید با استفاده از تنظیمات این پنل، کانال های رنگی را کنترل کنید.

با توجه به بروزرسانی های مختلف، ممکن می باشد که پنل های دیگری نیز به Camera raw افزایش شود.

ذخیره کردن تصویر در فیلتر خام دوربین

وقتی که به طور کامل تمامی تنظیمات مورد نظر خود را در Camera Raw انجام دادید، می توانی از تصویر خود به صورت فرمت JPEG و یا هر فرمت دیگری خروجی بگیرید. برای این کار، بر روی Done که در پایین ورقه قرار دارد کلیک کنید.

پس از آن به محیط اصلی فتوشاپ باز می گردید و در آن جا می توانید بر روی تصویر خود تغییرات دیگر انجام دهید و یا این که از آن به هر صورتی که می خواهید خروجی بگیرید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

[ad_1] تری دی مکس یکی از زورمند ترین برنامه ها در حوزه گرافیک رایانه و …