نقش نوار نقاله در خطوط خردایش سنگ

3fmut349tfu3e0n94otn94o 300x224 نقش نوار نقاله در خطوط خردایش سنگ

سنگ‌های معدنی پس از استخراج از معادن طی عملیاتی به سنگ‌های کوچک‌تر تبدیل شده و ناخالصی‌های موجود در آن جدا می‌شوند. این عملیات با کمک خطوط خردایش مواد معدنی انجام می‌گیرد که شامل انواع سنگ شکن‌ها، نوار نقاله، فیدر، خشک کن، ماسه شور و …. می-شود. مهم‌ترین مرحله از این فرآیند، سنگ شکن‌ها هستند که در آن انواع سنگ شکن اولیه، ثانویه و ثالثیه نصب می‌گردد.

خطوط سنگ شکن برای خرد کردن سنگ های عظیم استفاده می‌شوند و بدون آن‌ها استخراج معادن کار بیهوده‌ای است زیرا سنگ‌های خارج شده از دل زمین، توسط دستگاه‌های نصب شده در خطوط خردایش به ذرات ریزی تبدیل می‌شوند تا قابل استفاده باشند. این ذرات ریز پس از جداسازی ناخالصی‌ها، برای استفاده به صنایع دیگری ارسال می‌گردند.

تجهیزات مختلف خطوط خردایش سنگ و نقش نوار نقاله

خطوط خردایش سنگ‌های معدنی دارای یک تغذیه کننده یا دستگاه خوراک است که اغلب برای ارسال یکنواخت سنگ‌های عظیم به سمت سنگ شکن فکی استفاده می‌شوند. سنگ شکن فکی سنگ‌های دریافتی از فیدر را به ذرات کوچک‌تری تبدیل می‌کند.

یکی از تجهیزات مورد استفاده در این خطوط، نوار نقاله است. نوار نقاله یک دستگاه انتقال مکانیکی مفید و پرکابرد است که برای حمل خودکار بارها از آن کمک می‌گیرند. نوار نقاله خطای انسانی را تا حد زیادی کاهش داده و مانع از خرابی محصولات می‌گردد. از سمت دیگر جابجایی وسایل سنگین یا محصولات به وسیله نیروی انسانی می‌تواند ریسک ورود آسیب به آن‌ها را افزایش دهد، اما در صورت نصب نوار نقاله هیچ آسیبی به نیروی انسانی و تولیدات کارخانجات وارد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:  حرفِ حساب در قاب تصویر

نوار نقاله سنگ‌های خرد شده توسط سنگ شکن فکی را به یک سنگ شکن ضربه‌ای یا سنگ شکن مخروطی می‌فرستد تا در مرحله دوم خردایش، اندازه آن‌ها کوچک‌تر شود. پس از خارج شدن سنگ‌ها از سنگ شکن ثانویه، مواد معدنی وارد مرحله غربالگری می‌شوند.

در مرحله بعدی اندازه سنگ‌ها بررسی می‌شود تا سنگ‌هایی که نیاز نهایی خط تولید را برآورده می‌کنند، برای استفاده به مرحله نهایی ارسال شوند و سنگ‌هایی که اندازه آن‌ها بزرگ‌تر از حد مجاز است، دوباره به سنگ شکن ضربه‌ای یا سنگ شکن مخروطی فرستاده می‌شوند تا دوباره خرد شوند.

سیستم نوار نقاله

نوار نقاله را می‌توان به طور گسترده در کارخانجات تولید زغال سنگ، معادن، صنایع متالورژی، بنادر و اسکله، صنایع شیمیایی، صنایع نفت برای حمل و نقل انواع مواد مانند زغال سنگ، سنگ آهک، سنگ آهن و زغال سنگ تمیز و … استفاده کرد. نوار نقاله از اجزای اصلی تسمه، غلتک، موتور و غیره تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) سوگواری بازماندگان سونامی با تلفنی که هیچ جا وصل نیست!

ویژگی های نوار نقاله

  • ظرفیت انتقال در مسافت‌های طولانی تا 20 کیلومتر یا بیشتر.
  • استفاده از نیروی انسانی را کاهش داده و از هزینه‌های بیش از حد پیش‌گیری می‌کند.
  • باعث سرعت خط تولید شده و از ورود آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
  • امکان انتقال محصولات از سطح بالاتر به سطح پایین‌تر با کمک نوار نقاله‌های شیبدار وجود دارد.
  • نوارنقاله می‌تواند انواع مختلف مواد انبوه و کالاهای جزئی را حمل کند.
  • نوار نقاله در همه مکان‌ها قابل نصب بوده و حتی در تولیدی‌های کوچک کاربردی خواهد بود.
  • با توجه به اینکه نوار نقاله یک سیستم دقیق و پر سرعت است، در پایان روز می‌توان میزان محصولات تولیدی را به صورت دقیق تخمین زد. این امر به کارخانجات کمک می‌کند در هر ماه بدانند چند محصول می‌توانند برای فروش و عرضه به بازار آماده کنند.
  • عملیات حرارت دادن یا تفکیک سنگ‌های معدنی را می‌توان با کمک نوار نقاله انجام داد.
  • مانع از تماس نیروی انسانی با مواد شیمیایی پر خطر می‌شوند.

هر کارخانه تولیدی متفاوتی داشته و طبیعی است که نیازهای آن‌ها هم با یکدیگر تفاوت داشته باشد؛ به همین دلیل تسمه‌های نوار نقاله از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند تا قابل استفاده در همه تولیدی‌ها باشد. البته در نظر داشته باشید که کل کاربرد نوار نقاله مختص به انتقال محصولات در کارخانه نیست بلکه در فرودگاه یا فروشگاه‌های بزرگ موادغذایی هم از آن استفاده می‌کنند. پله برقی نمونه‌ای از سیستم نوار نقاله زنجیری است. نوار نقاله زنجیری به جای داشتن یک سیستم قرقره که محصولات را به سمت خود می‌کشد، از یک سیستم بکسل استفاده می‌کند که پله‌ها را در یک حرکت رو به بالا یا پایین می‌کشد.

بیشتر بخوانید:  طراحی مدل لباس با مواد غذایی

خرید تجهیزات مناسب خطوط سنگ شکن

طراحی و خرید تجهیزات مناسب برای خطوط سنگ شکن کار آسانی نیست. پیش از خرید باید تحقیقات زیادی انجام دهید تا بتوانید بسته به نیاز خط تولید، سنگ شکن‌های کاربردی را تهیه کنید. تجهیزات خطوط سنگ شکن با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند اما ملاک خود را بر روی ارزانی دستگاه‌ها نگذارید زیرا ممکن است مدت زیادی دوام نیاورده و هزینه زیادی صرف خرید تجهیزات جدیدتر کنید. چنانچه برای خرید تجهیزات مناسب خطوط خردایش سنگ و خرید نوار نقاله نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی

چه کسانی می بایست از کرم آبرسان استفاده کنند؟

مرطوب کننده و آبرسان برای هر نوع پوستی مورد نیاز است. اما برای مصرف بهینه …