چگونه پوستی نرم داشته باشیم

5tgv5h5h5 300x174 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

پوست نقش مهمی در سلامت بدن ما دارد، اما داشتن پوستی نرم و سالم برای عزت نفس نیز مهم است. موارد زیادی وجود دارد که می تواند از نرمی و صافی پوست شما جلوگیری کند، از جمله قرار گرفتن در معرض عناصر، محرک ها و آلاینده ها، کمبود رطوبت و سلامت کلی ضعیف. نرمی پوست شامل رژیم غذایی مناسب، پیروی از روال های سالم، مراقبت از پوست در داخل و خارج و اجتناب از چیزهایی است که می تواند پوست شما را تحریک یا خشک کند.

داشتن پوست نرم

۱. لایه برداری هفتگی

t4gv5yh6y 200x300 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

لایه برداری با از بین بردن آلودگی، چربی و سلول های مرده پوست، پوست شما را نرمتر می کند. می توانید صورت خود را با تفاله قهوه مخلوط با مقداری صابون ملایم یا یک محصول لایه بردار خریداری شده در فروشگاه، اسکراب کنید. برای تسکین قرمزی نیز به دنبال چیزی باشید که حاوی عصاره چای سبز و اسید گلیکولیک باشد.
از لایه برداری بیش از یک یا دو بار در هفته خودداری کنید. زیرا لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تحریک پوست شود.

۲. به درستی بشویید.

rfc tg rtbhyt 232x300 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

از دست دادن رطوبت و از بین بردن چربی های طبیعی پوست می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شود و حمام کردن زیاد، حمام طولانی مدت و استفاده از آب داغ همگی می توانند رطوبت و چربی را افزایش دهند. اگر می‌توانید یک روز در میان حمام کنید، از آب خنک‌تر استفاده کنید، از دست یا پارچه‌ای نرم به جای اسکرابر برای استفاده از صابون استفاده کنید و زمان دوش گرفتن خود را به پنج یا 10 دقیقه محدود کنید.

بعد از دوش گرفتن یا حمام، پوست خود را خشک نکنید، زیرا این کار می تواند رطوبت و چربی را از بین ببرد. در عوض، به آرامی خود را با یک حوله کرکی مالش دهید.
هنگامی که پوست شما هنوز تا حدودی مرطوب است، از کرم مرطوب کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.

۳. درست اصلاح کنید.

اگر می خواهید اصلاح کنید، اصلاح را برای آخرین بار در هنگام استحمام حفظ کنید، زیرا این به پوست شما زمان می دهد تا نرم شود. از کرم موبر مرطوب کننده و تیغ های تیز با تیغه های متعدد استفاده کنید. همچنین مهم است که برای جلوگیری از تحریک موهای خود را به سمت پایین یا در جهت رشد موهای خود بتراشید.

سوختگی تیغ را با کمپرس گرم درمان کنید و همیشه بعد از اصلاح آن را مرطوب کنید.برای جلوگیری از هزینه اضافی کرم اصلاح، می توانید از نرم کننده مو به عنوان جایگزین استفاده کنید، اما از صابون اجتناب کنید زیرا به اندازه کافی پوست شما را چرب نمی کند.

بیشتر بخوانید:  نهنگ ولگرد نیمی از کره زمین را شنا کرد!

۴. روزانه مرطوب کنید.

4tgvrthty 250x300 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

به نظر می رسد پوست شما اهمیتی ندارد که چه نوع مرطوب کننده ای را ترجیح می دهید، تا زمانی که اغلب و به طور منظم از آن استفاده می کنید. همیشه بعد از حمام کردن یا اصلاح، قبل از آرایش کردن، بعد از پاک کردن آرایش و بعد از شستن ظرف ها یا خیس شدن پوست خود را مرطوب کنید.
به دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که دارای روغن‌های گیاهی و ترکیبات آب‌رسانی مانند ویتامین A، ویتامین E، کره کاکائو، کره شی، اسطوخودوس و بابونه باشد.
برای پوست های به خصوص خشک، یک نرم کننده عمیق پوست در طول شب را امتحان کنید. قبل از خواب، یک کرم مرطوب کننده سنگین را روی نواحی خشک مانند دست ها، پاها و آرنج ها بمالید. سپس جوراب و دستکش نخی بپوشید و آرنج خود را با یک پارچه نرم بپیچید. گذاشتن ماسک صورت نیز بسیار توصیه می شود.

۵. برس های آرایش خود را تمیز نگه دارید.

tg5vy6hy5h6 200x300 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

برس‌های آرایشی می‌توانند باکتری‌ها را در خود جای دهند و از ناحیه‌ای از بدن به ناحیه‌ای دیگر پخش شوند و منافذ را مسدود کرده و باعث تحریک شوند. برای جلوگیری از این امر، برس های خود را هر هفته با صابون مایع و آب گرم بشویید. قبل از استفاده دوباره اجازه دهید خشک شوند.

۶. قبل از خواب آرایش را پاک کنید.

برای افرادی که آرایش را انتخاب می کنند، خوابیدن با آن می تواند منافذ شما را مسدود کند و منجر به عفونت شود. قبل از خواب، از یک پاک کننده آرایش صورت ، آب ولرم و پارچه نرم برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید. صورت خود را خشک کنید و مرطوب کننده بزنید.

اگر می خواهید از آرایش استفاده کنید، از آرایش کم استفاده کنید، زیرا می تواند پوست شما را کم آب کرده و خشک کند. به دنبال مارک هایی باشید که حاوی مواد خطرناک نیستند و ضد حساسیت هستند.

۷. استفاده از غذای نرم کننده پوست به صورت موضعی

بسیاری از غذاهای سازگار با پوست وجود دارند که برای استفاده در داخل و خارج از بدن مفید هستند. به عنوان مثال، سیب زمینی می تواند به کاهش پف کردگی کمک کند، در حالی که آووکادو می تواند پوست شما را شاداب و حجیم کند. مرکباتی که نباید روی صورت مالیده شوند، می توانند به عنوان لایه بردار استفاده شوند و آناناس به عنوان روشن کننده پوست شناخته شده است.

۸. خود را با یک ماساژ پذیرایی کنید.

rgtvyrhy 250x300 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

ماساژ نه تنها آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز است، بلکه گردش خون را نیز افزایش می‌دهد، که به رساندن مواد مغذی، آب مرطوب‌کننده و درخشندگی پوست شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ماساژ روغن می‌تواند بسیار مرطوب‌کننده باشد، بنابراین حتی اگر ماساژ حرفه‌ای را انتخاب نمی‌کنید، هفته‌ای چند شب قبل از خواب، دست‌ها، صورت، بازوها، پاها و بدن خود را با روغن مورد علاقه‌تان ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید:  نجات پرنده در حال مرگ با انجام CPR

اجتناب از محرک های رایج

۱. پوست خود را از سرمای خشک محافظت کنید.

سطح رطوبت در هوای سردتر کاهش می یابد که به معنای رطوبت کمتر در هوا و خشکی پوست است. بدتر از آن، گرمای مصنوعی رطوبت را بیشتر کاهش می دهد و پوست خشک، خارش دار و پوسته پوسته می شود. با موارد زیر می توانید از خشکی پوست جلوگیری کنید:
در زمستان کمتر دوش بگیرید.
مرطوب کننده بیشتر
نصب یک مرطوب کننده برای بازگرداندن رطوبت به هوای خانه یا محل کار.

۲. از خود در برابر عوامل محافظت کنید.

r4tgv5y6h5h 200x300 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

هوای سرد و خشک زمستان تنها عامل محیطی نیست که می تواند باعث نرمی کمتر پوست شما شود. قرار گرفتن در معرض باد می تواند باعث خشکی و تحریک شود، در حالی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث پیری زودرس، چین و چروک، پوست چرمی و مشکلات پزشکی جدی تری مانند سرطان پوست شود.
با استفاده از کرم ضد آفتاب ، لباس های محافظ در برابر آفتاب و آرایش و مرطوب کننده ها با SPF از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.با دستکش، کلاه، روسری و سایر وسایل زمستانی از پوست خود در برابر سرما و باد محافظت کنید.

۳. از مواد حساسیت زا و محرک دوری کنید.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث لکه، قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست شما شود، از جمله پارچه هایی مانند پشم، شوینده های خشن و نرم کننده های پارچه، عطرها و خوشبو کننده ها، رنگ ها، و لوازم آرایشی و کرم های غیر حساسیت زا.

۴. از کم آبی مواد و محصولات خودداری کنید.

از محصولات الکلی که روی پوست شما می‌روند و هر چیزی که حاوی سدیم لوریل سولفات است دوری کنید. همچنین مهم است که مراقب آنچه وارد بدن شما می‌شود باشید، زیرا دیورتیک‌هایی مانند کافئین، الکل و سیگار می‌توانند پوست شما را کم‌آبی کنند، منجر به چین و چروک شوند و پوست شما را پژمرده نشان دهند.

حفظ سلامت پوست

۱. مصرف غذای سالم حاوی مواد مغذی

بسیاری از غذاهای سالم حاوی مواد مغذی هستند که پوست شما را نرم و درخشان می کنند. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و مقدار متوسطی از چربی های سالم است. غذاهای سازگار با پوست عبارتند از:
غذاهایی با محتوای آب بالا مانند کیوی، طالبی، سیب، هندوانه، کرفس، خیار و کدو سبز.
غذاهای حاوی ویتامین C و روی که به تولید کلاژن و الاستین کمک می کند. اینها شامل سبزی های با برگ تیره، آجیل و دانه ها، لوبیا، قارچ، مرکبات و انواع توت ها هستند.
غذاهای غنی از امگا که با چین و چروک ها مبارزه می کنند، مانند کنف و کتان.آنتی اکسیدان هایی مانند گوجه فرنگی، فلفل قرمز و زرد، انواع توت ها و سایر غذاهای قرمز، نارنجی و زرد.

بیشتر بخوانید:  پرطرفدارترین موزه‌های اروپا از دید توریست‌ها

۲. به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید.

در حالی که قانون هشت فنجان آب یک تعمیم است، مهم است که هیدراته بمانید. اگر احساس تشنگی می کنید، بدنتان به شما می گوید که به آب نیاز دارید، پس بنوشید!
در مورد قند طبیعی موجود در میوه ها نگران نباشید، اما باید از نوشیدنی هایی مانند پاپ که حاوی مقدار زیادی شکر اضافه شده است، اجتناب کنید، که می تواند منجر به چین و چروک و افتادگی پوست شود.

۳. به طور منظم تمرین کن.

ورزش همراه با بهبود سلامت کلی جسمی و روانی، گردش خون را نیز افزایش می دهد و مواد مغذی را به پوست شما می رساند که آن را نرم و سالم می کند. همچنین، عرق به پاک کردن آلودگی و باکتری ها از پوست شما کمک می کند، که می تواند به پاک نگه داشتن منافذ کمک کند. همیشه مطمئن شوید که حداقل بعد از تمرین با آب خنک بشویید تا عرق و کثیفی از بین برود.

۴. کلاژن

4tgv5h5yh 300x200 چگونه پوستی نرم داشته باشیم

کلاژن پروتئینی است که پوست شما را سفت و بدون چین و چروک نگه می دارد و این به لطف هورمون های رشدی که در طول خواب ترشح می شوند ایجاد می شود. بنابراین یک شب استراحت خوب برای داشتن پوستی صاف و نرم ضروری است.

۵. مصرف برخی داروهای پوستی

رسیدگی به مسائل پزشکی بسیاری از مشکلات مربوط به پوست می تواند منجر به پوستی خشن، قرمز و لکه دار شود که صاف یا نرم نیست. اغلب، قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست، خارش، تاول و جوش های زیاد را می توان بسته به علت آن با داروهای خاص یا پماد درمان کرد. اگر مشکوک به مشکلات پوستی مانند موارد زیر هستید، با پزشک یا متخصص پوست خود در مورد تشخیص و درمان صحبت کنید:
آکنه
اگزما
پسوریازیس
درماتیت

۶. به درمان های پوستی درجه پزشکی توجه کنید.

درمان های پزشکی برای صاف کردن پوست شامل اشکال مختلف میکرونیدلینگ، لیزر و لایه برداری است. از آنها می توان برای حفظ کیفیت صاف پوست یا صاف کردن پوست استفاده کرد.
همیشه قبل از انجام هر یک از این درمان ها با یک پزشک متخصص زیبایی یا متخصص پوست با مجوز هیئت مدیره مشورت کنید.

 

مطلب پیشنهادی

چه کسانی می بایست از کرم آبرسان استفاده کنند؟

مرطوب کننده و آبرسان برای هر نوع پوستی مورد نیاز است. اما برای مصرف بهینه …